css templates

Az Írott-kő
Hogy lehet valami egyszerre két országban?

Az Írott-kőn gyerekként nem sokszor jártam, de emlékszem, hogy már a Hörmann parkolóig (ez a kilátóhoz legközelebb lévő parkoló) is hosszúnak tűnt az út, pedig akkor még csak a kocsiban ültünk. Ez egyébként kb. 30 perces út Kőszegről, nem is a táv miatt ennyi, hanem mert az erdei utak 30-as sebességkorláttal rendelkeznek. Hangulatos szerpentinek, váltakozó fafajok, növekvő magasság. Nézzük hát meg mi is az az Írott-kő, miért az ország egyik legkedveltebb kilátója.

Olvass tovább! Térkép az oldal alján!

Egy téli felvétel az Írott-kőre vezető szerpentin utolsó szakaszáról. A videó végén a Hörmann parkolót láthatod.

A Hörmann parkolóból indulva, érdemes a Hörmann forrásnál teli tölteni a kulacsokat, majd nekivágni a felfelé vezető ösvénynek. Itt fenyők között fogsz haladni, az út eléggé meredek, de ne szegje kedved a kezdeti nehézség, ha ezen a szakaszon túl vagy, már sokat egyszerűsödik a terep.

Hörmann forrás Kőszeg
Töltsük teli a kulacsokat és irány az Írott-kő!

A felfelé vezető ösvényről érdemes lehet néha-néha letérni a jobboldal irányába, mert szép kilátásban lehet részünk. Az egyik ilyen "rejtett" szép kilátás már egész közel van a kilátóhoz. Baloldalon egy téglakockát fogsz látni (kb 1x1x1 méteres), vele szemben, azaz a jobb oldalon elindulva, az ösvénynek merőlegesen, nagyon hamar megpillanthatjuk a hegység másik oldalát.

Egyébként a felfelé vezető úton kis táblácskák vannak elhelyezve "Írott-kő tanösvény" szöveggel, amik egy-egy látnivalót vagy közeli települést mutatnak be. Érdemes lehet elolvasni ezeket, addig is legalább pihenünk. :)

Még télen is csodálatos a kilátóhoz vezető ösvény, na de látnád nyáron!
Az Írott-kő kilátó Kőszegi-hegység legmagasabb pontján áll
Én körülbelül 25 perc alatt érek fel, ha nem állok meg sehol, ha nem bámészkodom különösképpen. Amikor nem egyedül megyek ez az út általában 30-40 perc között szokott lenni. Ezt csak úgy viszonyításképpen mondom, hogy tudd mivel kell számolnod majd.
Írott-kő, csigalépcső, belül
Gyerekként két dolog maradt meg bennem a kilátóról, az egyik a fém csigalépcső ami felvisz az Írott-kő tetejére, a másik pedig a nagy zöld távcső az épület felső részén. A távcső színe megváltozott, de a csigalépcső a régi.
Írott-kő kilátó, látnivalók, Kőszeg
Nyáron (2017.) a távcső még a zöld volt, de ma már lila vagy rózsaszín? Nem is tudom.

Az Írott-kő egy kőből épült kilátó a Dunántúl legmagasabb pontján, 882 méter magasan. Csak viszonyításképpen az Óház 609 méteren van. Akár a Balatont is láthatod az Írott-kőről!

Érdekessége a helynek, hogy Trianon után itt húzták meg a határt, a határkő pont a kilátó közepén helyezkedik el, a bejárattal szemben. Szóval ez a kilátó egyszerre helyezkedik el Magyarország és Ausztria területén is.

Írott-kő, határkő, kőszeg
Határkő az Írott-kő belsejében, pontosan a kilátó közepén.

Egy másik érdekessége a helynek amiről nem szoktak szólni, hogy a kilátó néha zenél nekünk. A vascső korlátok, mint az orgonán a sípok, különböző hangokat adnak ki, ha fúj a szél. Ettől szinte életre kel a hely!

Kőszeg Írott-kő kilátó
"Zenélő" korlátok az Írott-kő kilátón

1891-ben épült ide először kilátó, az itt látható építmény viszont 1913.-ban került csak ide, azaz már több mint 100 éve várja a kirándulókat. Persze voltak nehezítő körülmények pl. a hidegháború idején a magyarok elől el volt zárva a kilátó, csak az osztrák oldalról lehetett megközelíteni. Schengen előtt pedig fegyveres határőrök köszöntötték az ideérkezőket.

Írott-kő kilátó, kőszeg, ősz
Ősszel is gyönyörű a kilátás az Írott-kőről! :) (Okt. 15.-ig tudsz szállást foglalni nálunk ;))

Az Írott-kő vélhetően az Esterházy és a Batthyány család birtokát elválasztó "megírt" kőről kapta a nevét. A névadó követ a kilátótól nem messze (az osztrák oldal irányába) találjuk.

Összefoglalva az Írott-kő a "kőszegi leg", egy igazán szuper program.

Érdemes magunkkal vinni egy plusz pulóvert, lévén hogy ez a Dunántúl legmagasabb pontja, nem éppen szélvédett a hely. :)

A sasszeműek még a Balatont is fogják látni innen, míg a másik irányba Ausztria hegyeit csodálhatjuk meg.

Hogy érdemes e felsétálni? Igen. (ingyenesen látogatható)

Van még pár kép és videó lentebb, nézd meg azokat is! :)

Írott-kő kilátó, Kőszeg, kilátás, panoráma
Ilyen a kilátás Ausztria irányába az Írott-kő kilátó tetejéről
Ősz, írott-kő, kőszeg
Ősz az Írott-kőn:) (Október 15.-ig még tudsz nálunk szállást foglalni)
Írott-kő, kőszeg, kilátás, panoráma, látnivaló
Magyarország irányába nézelődünk :)
Írott-kő kilátó, kőszeg, tavasz
Ködös időben az Írott-kő tetején (tavasszal készült a kép, április 15-től tudsz nálunk szállást foglalni ;))
írott kő
Kevesen látják így a kőszegi kilátót.
írott-kő
Zord időjárás az Írott-kő tetején. Minden irányból éri a szél.
Írott-kő kőszeg
Határkő a kilátó belsejében. A következő videót többen megosztották a facebookon:
Mintha valahol az Északi-sarkon lennénk :)
Nézelődj a látnivalók között, vagy foglalj szállást Kőszegen és nézd meg saját szemeddel a bemutaott helyeket!
Kilátók Kőszegen: Óház, Szulejmán, Kendig*, Pintér*
*Szép kilátás, viszont nincs kilátó
Kilátó a közeli Ausztriában: Margit-kilátó

Közel az Írott-kőhöz: Kendig-hegy, Hörmann-forrás, Vadászles, Hörmann laktanya

Egy előkészített kikapcsolódásra invitálunk Téged

Lassulj le egy kicsit, fedezz fel új helyeket, bambulj el egy szép kilátás mellett és szakadj ki a megszokott zűrzavarból. Bármely szálláshelyünkön is találkozzunk Veled, mi azon leszünk,hogy jól érezd magad és hogy rengeteg sok mesélni valóval térj haza. Izgalmas böngészést kívánunk itt az oldalon, nagy szeretettel állítottuk össze Neked!

Szállás Kőszegen az Andalgó Hold Vendégházban
Panoráma Pihenőház Kőszeg szállás

Térkép az Írott-kő kilátóhoz

Így találod meg a szállásról indulva.

Az Andalgó Hold Vendégház előtti parkolóból balra kell elindulnunk, ha az Írott-kőre készülünk. Javasolt autóval megtenni a távot (vagy busszal Velemig), mivel gyalogosan túl sokáig tartana. Autónkkal balra kifordulva a parkolóból, kövessük az utat a Szabóhegy felé. Ne térjünk le az útról, hagyjuk el a Kőszeg vége táblát. Hamarosan két buszmegállót látunk, az út két oldalán, ezt követően kell majd jobbra kanyarodnunk, a Szabóhegy irányába. Itt érünk rá a Panoráma útra.

Haladjunk felfele, ne térjünk le az útról. Egy nagy zöld színű épületet fogunk látni (jobbról), először lentről, majd tovább haladva (megkerülve) oldalról is látni fogjuk. Haladjunk tovább az úton, ne térjünk le róla. Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi utunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy turistaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út) Ez az út vezet minket 6km-en keresztül, ahol egy kereszteződéshez érünk.

Balra Velembe juthatunk el, nekünk viszont jobbra kell menni, hiszen arra lesz az Írott-kő. Most már csak annyi a dolgunk, hogy haladjunk tovább ezen az úton, ugyanis ez vezet el a Hörmann-forrás melletti parkolóhoz, itt kell letennünk az autót, mivel behajtási tilalom van a további szakaszokon, illetve sorompó is zárja az utat.

Tegyük le az autót, és induljunk tovább gyalogosan az aszfaltozott úton. A sorompó után kb. 50 méterre, baloldalon lesz egy földút (szemben van vele egy tábla), azon az úton kell tovább mennünk. Ne térj le róla, egyenesen felvisz.

Hazafele Velemen át vezet az út (az egyirányú út miatt), majd Kőszegszerdahely és újra Kőszeg. Ahogy beérsz Kőszegre, a Forrás bolt mellett kell jobbra kanyarodni, majd az út végén balra, innentől már ismerős lesz az út. :)

A Panoráma Pihenőháztól felfele kell elindulnunk, ha az Írott-kőre készülünk. (Érdemes autóval elindulnunk, ha csak nem vagyunk gyakorlott kirándulók.) Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi utunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy turistaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út) Ez az út vezet minket 6km-en keresztül, ahol egy kereszteződéshez érünk.

Hazafele Velemen át vezet az út (az egyirányú út miatt, kivéve ha gyalog vagy), majd Kőszegszerdahely és újra Kőszeg. Ahogy beérsz Kőszegre,haladj tovább az úton. A kereszteződéshez érve (stop tábla) balra kell kanyarodnod, innentől már ismerős lesz az út. :)