how to build your own website

Szent Vid kápolna és környéke

A Kőszegi-hegységben található a velemi Szent Vid kápolna is. Az épület mellől szép kilátás tárul elénk Velem községére. Érdekessége a helynek, hogy már a bronzkortól kezdve nagy jelentőséggel bírt a hegység ezen része.

Talán már hallottál az Országos Kéktúráról, ez egy az országot átívelő túraút. Az egyik végpontja az Írott-kő, azonban a hidegháború idején nem volt látogatható a hely, ezért éveken keresztül itt, a kápolna mellett volt a túra nyugati végpontja.

Található itt még egy érdekesség is, ami nem más mint egy római kori kút, ami több mint 50 méter mély...

szent vid, kőszeg, kápolna, kirándulás, látnivaló
Szent Vid a kőszegi hegyen (tél végi kép)
szent vid, kőszeg, kirándulás, látnivaló
Hangulatos lépcső a kápolna előtt (tél végi kép)
kéktúra, szent vid, kőszeg
Valaha a Szent Vidnél volt a Kéktúra vége
szent vid, kút, római kor, kőszeg
52 méter mély kút még a rómaiak idejéből.

Így találod meg, ha tőlünk indulsz:

Az Andalgó Hold Vendégház előtti parkolóból balra kell elindulnunk, ha a Szent Vidhez készülünk. Javasolt autóval megtenni a távot. Autónkkal balra kifordulva a parkolóból, kövessük az utat a Szabóhegy felé. Ne térjünk le az útról, hagyjuk el a Kőszeg vége táblát. Hamarosan két buszmegállót látunk, az út két oldalán, ezt követően kell majd jobbra kanyarodnunk, a Szabóhegy irányába. Itt érünk rá a Panoráma útra.

Haladjunk felfele, ne térjünk le az útról. Egy nagy zöld színű épületet fogunk látni (jobbró), először lentről, majd tovább haladva (megkerülve) oldalról is látni fogjuk. Haladjunk tovább az úton, ne térjünk le róla. Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi utunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy turistaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út) 6km után kereszteződéshez érünk. Jobba kell tovább haladnunk. Hamarosan megérkezünk a Vid melletti parkolóhoz. Tedd le az autót és indulj el gyalogosan, kb. 3 perc séta az út.

Hazafele Velemen át vezet az út (az egyirányú út miatt), majd Kőszegszerdahely és újra Kőszeg. Ahogy beérsz Kőszegre, a Forrás bolt mellett kell jobbra kanyarodni, majd az út végén balra, innentől már ismerős lesz az út. :)

A Panoráma Pihenőháztól felfele kell elindulnunk, ha a Szent Vidhez készülünk. (Érdemes autóval elindulnunk, ha csak nem vagyunk gyakorlott kirándulók.) Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi útunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy túristaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út) 6km után kereszteződéshez érünk. Jobba kell tovább haladnunk. Hamarosan megérkezünk a Vid melletti parkolóhoz. Tedd le az autót és indulj el gyalogosan, kb. 3 perc séta az út.

Hazafele Velemen át vezet az út (az egyirányú út miatt, kivéve ha gyalog vagy), majd Kőszegszerdahely és újra Kőszeg. Ahogy beérsz Kőszegre,haladj tovább az úton. A kereszteződéshez érve (stop tábla) balra kell kanyarodnod, innentől már ismerős lesz az út. :)

Wikipédia írja: A kápolnával koronázott hegycsúcs 568 m-rel emelkedik a tengerszint fölé, több rétegben őrzi a mintegy 3 évezreden keresztül itt megtelepedett emberek emlékét. A szórványos neolit, rézkori és középső bronzkori leletanyagot leszámítva Kr. e. 1200-tól rendelkezünk folyamatos lakottságot bizonyító nagy mennyiségű leletanyaggal. A késő bronzkor idején Kr. e. 1100 körül egy feltételezhetően nyugatról érkező népcsoport szállta meg a hegyet. Olyan teraszos, akropoliszos, fellegvárat települést hozott létre hatalmas munkával, amely csak a Földközi-tenger térségében ismert. A fellegvárat övező kísérő terasszal és nagyobb elválasztó lakóteraszok sorával megerősített település virágzó kereskedő és kézműves centrum volt. A település társadalma rétegződött. Legalul, a hegy lába körül, az itt húzódó, igazából majd a rómaiak által kiépített borostyánút közelében élnek a település földművelői. A hegyoldalt a kései bronzkor iparosai és kereskedői lakták. Az ő kunyhóik állnak a hegycsúcsot „U” alakban körülfogó – magas szintű, geometriai, fizikai, mechanikai ismeretekre valló -mesterséges teraszokon. Az itt készített bronztárgyakra antimon ötvözetük a jellemző. Ennek alapján állapítható meg, hogy a korabeli kereskedelem révén rendkívül messze elkerültek. (Würtemberg, Bajorország, Svájc, Tirol, Karintia, Ibéria, Bosznia, Szilézia, Észak-Németország, Skandináv-félsziget és Oroszország.) A letelepülés előkelői a hegycsúcson kialakított fellegvárban, akropoliszban éltek. Egy 1929-ben talált, feltételezhetően királynői fejdíszül szolgált aranydiadém alapján megkockáztatható az az állítás, hogy Velem Szentvid valamiféle királyi központ lehetett...

Kőszeg legszebb és legérdekesebb helyei

Láttad már a filmünket Kőszegről?

Facebookon első héten elérte a 20ezer megtekintést :)