website templates free download

Denevérek szállása: Borha-völgyi táró

A Kőszegi-hegység gazdagnak mondható barlangokban és tárókban, bár ember legyen a talpán aki ezeket meg is találja. Egy interneten található forrás szerint  81 járat található a Kőszegi-hegységben, persze ezeknek egy része az osztrák oldalon, illetve van ami csak pár méter hosszú.

Olvass tovább!

Térkép a táróhoz az oldal alján.

Mi különbség táró és barlang között?

A tárókat mesterségesen hozták létre, a barlangok pedig természetes jelenségek.

ómega jelzés

A fákra festett jelzések közül számunkra az ómega ami leginkább fontos, amennyiben barlangot szeretnénk látni. Mindig ezen jelzések mentén juthatunk el a legközelebbihez. Azért azt fontos megemlíteni, hogy amikor halljuk a barlang szót, ne feltétlenül egy garázsajtó méretű bejáratot lássunk magunk előtt. Legtöbbször alig észrevehető nyílások mögött találjuk a járatot. Sokszor csak hasalva vagy guggolva lehet bennük közlekedni.

Ezekhez azért kell némi bátorság hiszen amikor egy járatban hasalsz és mondjuk szembe néz veled valami megrémült állat, akkor eléggé gyorsan kell "kitolatnod"...

A Borha-völgyi táró

A legnagyobb földalatti járat amit mi megtaláltunk az a Borha-völgyi táró. Ha minden igaz ez a leghosszabb táró a magyar oldalon. Viszonylag könnyedén megtalálható, főleg ha segítségül veszed a szöveges térképünket amit készítettünk hozzá.

Borha-völgyi-táró kőszeg
Borha-völgyi táró
A táró egyébként a Borha-forrásról kaphatta a nevét, ami nem mesze található innen. Borha név egy szójáték eredménye, "Bor ha folyna" kifejezésre utal.

A Borha tárót denevérszállásnak is hívhatnánk, hiszen a hegység legjelentősebb denevérpopulációja lakja. Találkozhatunk még foltos szalamandrával is a járatban (nem is kevéssel). A tárót még az ötvenes években készítették bányászat céljából, és érdekessége a helynek, hogy a végén van egy kis forrás, ami bokáig érő vízszintet eredményez a táróban. A víz miatt érdemes nem a legjobb cipőnkbe lemenni, lámpa kötelező, illetve fokozottan vigyázni kell a lejáratnál, ugyanis csúszik.

táró, kőszeg, borha
Fából készült rács védi a bejáratot, de könnyedén átmászható.
A nagyjából 120 méter hosszú táró a felénél elágazik oldalirányba. Nem kell félni, mert eltévedni lehetetlen.

A saját megítélésünk szerint nem omlásveszélyes, bár mi nem vagyunk geológusok. Az biztos, hogy jobb állapotban van a Szálasi bunkernél.

táró, borha-völgy, kőszeg, barlang
A táró lejárata, fejekre vigyázni!

Valaha létezett egy másik Borha táró is, közvetlenül e mellett, viszont az beomlott. Hogy magától vagy segítséggel azt nem tudjuk, de az egykori bejárat formája még ma is jól kivehető.

táró bejárata
Érdekes dolog télen látni a bejáratot, ugyanis a hőmérséklet különbség miatt ködös és párás a nyílás. Nyáron kellemesen hűvös a járat, télen viszont melegebb van bent mint kint.
táró, kőszeg
Ilyen a táró fala
Borha-völgyi táró Kőszeg
Amikor először mentünk le még 2016. elején.
Borha-völgyi táró forrása
Innen folyik a víz a táróba

És hogy hol lehet a többi barlang és táró?

Ez egy szuper kérdés. Amit mi még megtaláltunk az például a Kalapos-kői barlang. Nem adta könnyen magát, harmadik vagy negyedik alakalomra lett csak meg. Ezt is csak annak köszönhetjük, hogy újra festették a fákon található jelzéseket, így az ómega jel megpillantása után 3 perccel már a bejáratánál voltunk. Nagy reményekkel érkeztünk mert a leírások szerint nagynak tűnt, de a valóság kissé más volt. Jóllehet mi értettük félre a barlangról készült metszetet. Minden esetre örültünk amikor megtaláltuk.

Kőszeg, barlang, táró
Kalapos-kői barlang bejárata

A Kalapos-kövek környékén több kisebb barlang is van, mint például a Limax és a Holler barlang. Ha érdekelnek a barlangok, akkor tudjuk ajánlani az Óriások Útja Tanösvényt, ami több ilyen járatot is érint.

Még több látnivaló Kőszegen és környékén!

Kőszegi-hegység barlangjai
Limax barlang bejárata
Videós montázs a kőszegi barlangokról, tárókról
szállás Kőszeg vendégház
Nézd meg mivel készültünk, egy igazi Kőszeget felfedező lehetőség és alig kerül valamibe!
szállás Kőszeg, Panoráma Pihenőház, erdei szállás, bérelhető apartman ház
A csodás panorámával rendelkező szállás magáért beszél. 2018.-ban már júniusban elkelt a teljes nyárra. Foglalj időben!

Térkép a táróhoz

Így találod meg a szállásról indulva:

Az Andalgó Hold Vendégház előtti parkolóból balra kell elindulnunk, ha a táróhoz készülünk. Javasolt autóval megtenni a távot. Autónkkal balra kifordulva a parkolóból, kövessük az utat a Szabóhegy felé. Ne térjünk le az útról, hagyjuk el a Kőszeg vége táblát. Hamarosan két buszmegállót látunk, az út két oldalán, ezt követően kell majd jobbra kanyarodnunk, a Szabóhegy irányába. Itt érünk rá a Panoráma útra.

Haladjunk felfele, ne térjünk le az útról. Egy nagy zöld színű épületet fogunk látni (jobbról), először lentről, majd tovább haladva (megkerülve) oldalról is látni fogjuk. Haladjunk tovább az úton, ne térjünk le róla. Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi utunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy turistaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út)

Nézzük meg mit mutat a kilométer óránk ugyanis kb 5km-t kell megtennünk ezen az úton és már ott is vagyunk a tárónál. Egy élesebb kanyar található a táró mellett, illetve a kanyar alatt egy vízátfolyó is van. Két kanyarral később egy kereszteződéshez érsz, ha túl mennél rajta.

Állj meg az említett kanyarban, és a jobb kezed felől fogod megtalálni a faráccsal védett bejáratot.

A Panoráma Pihenőháztól felfele kell elindulnunk, ha a táróhoz készülünk. (Érdemes autóval elindulnunk, ha csak nem vagyunk gyakorlott kirándulók.) Lesz egy balra út (Tölgyes út), nem ide megyünk, menjünk tovább. A következő balra kanyarodási lehetőségnél kell letérni eddigi utunkról. A kanyarnál található egy piros sífelvonó, mellette parkoló és az út másik oldalán még egy turistaház is. Itt kell balra kanyarodni. (egyirányú út)