free portfolio web templates
kirándulás Kőszegen

A mai napon megjártuk az Andalgó sétányt Kőszegen

Nem, nem a vendégházunkról lett elnevezve és mi sem róla kaptuk a nevünket. A teljes igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy most jártunk itt először. Egy nagyon kellemes, egyáltalán nem megerőltető kirándulás volt, szűk kis ösvényeken át, a Gyöngyös-patak mellett. Sok érdekes dolgot olvastunk a kihelyezett táblákon, amiket most meg is osztunk Veled! A visszaúton még egy hatalmas fa is kidőlt mellettünk, ami csak még emlékezetesebbé tette a kirándulást. Olvass tovább!

Kőszeg

"Lelkedet Andalgó e kies völgy csendes ölében béke - öröm - kéjnek szelleme lengje körül."

Az Andalgó sétány első tábláját az egykori Koronaőrző közelében találjuk. E tábláról megtudtuk, hogy a 19. században sokan használták e ösvényt. Sokszor jártak itt szerelmesek, túrázni vágyók, de sok munkás is ezen érkezett a nemezgyárhoz. Valaha ez volt a legrövidebb út a szomszéd faluba.

Andalgó sétány Kőszeg

A következő táblánál vallási jelképekről olvashattunk. Kiemeli a Kálvária templomot, ami innen nem is volt túl messze. Egyébként az Andalgó sétány a Mária-út része, így a lila "m betűt" kell majd követned, ha erre jársz.

A következő táblán a borászatról olvashattunk. Kőszeg 1740-től vezeti a Szőlő jövésnek könyvét, ami világ szinten is egyedülálló. Még egy jégverés ellen épített szerkezetről is láthattunk egy rajzot, amivel próbálták elhessegetni a "vészterhes felhőket"

Kőszeg Andalgó sétány

A következő táblán a turizmusról olvashattunk, mely 1940-től lett igazán jelentős. Rengetegen érkeztek a város kristálytiszta levegője miatt. E táblán láttunk képet a korábbi Óház kilátóról és a korábbi Írott-kő kilátóról is (Írott-kő a következő képen).

Az Írott-kő kilátó régen és most

"Gyöngyös-patak erejével"

A következő táblán arról olvashattunk, hogy mennyiféle módon tudták az itt élők hasznosítani a vizet. Nemezgyár, sörgyár, szikvízgyár, csak hogy párat említsünk.

Kőszeg vám

A következő táblán arról olvashattunk, hogy a városon áthaladó kereskedelmi utak mennyi plusz bevételt hoztak a városnak, hiszen vámot szedtek az áthaladóktól.

Andalgó sétány Kőszeg

El is érkeztünk a számunkra legérdekesebb táblához. 1932-ben megnyitotta kapuit a Vendéglő a kies Andalgóhoz nevet viselő vendéglátóhely, mely az egyik legkedveltebb hely volt a környéken.

Kőszeg vasfüggöny

A következő táblán az államhatárról olvashattunk. Megtudtuk, hogy az aknazárakat 1965-ben lecserélték elektronikus jelzőrendszerre.

Kőszeg

A következő táblától megtudtuk azt, hogy bizony ez a sétány a csempészek egyik legkedveltebb ösvénye volt. A vámot nem mindenki szerette megfizetni, így voltak akik megpróbáltak "csendes import" módon árut szállítani. A cukor volt az egyik legkeresettebb termék akkoriban, de vittek sok mást is.

Andalgó sétány Kőszeg

És megérkeztünk az utolsó táblához, melyen a határokról olvashattunk. Volt egy furcsa szokás, ami a határsávok kijelölését illette. "A legfiatalabb résztvevőket megvesszőzték, jól elfenekelték, amitől azt remélték, hogy az illető még idős korában is jól fog emlékezni a határjel elhelyezkedésére."

Andalgó sétány vége

Az utolsó tábla után találjuk a határkövet, itt fordultunk vissza. Meglepően sok új dolgot tudtunk meg Kőszegről az út során. Lejjebb még találsz képeket, illetve egy videót is. Az oldal alján pedig a térképet a sétányhoz. :)

Gyöngyös-patak az Andalgó sétány mellett
szállás Kőszeg vendégház
Nézd meg mivel készültünk, egy igazi Kőszeget felfedező lehetőség és alig kerül valamibe!
szállás Kőszeg, Panoráma Pihenőház, erdei szállás, bérelhető apartman ház
A csodás panorámával rendelkező szállás magáért beszél. 2018.-ban már júniusban elkelt a teljes nyárra. Foglalj időben!

Térkép a sétányhoz

Az Andalgó Hold Vendégház előtti parkolóból jobbra kell elindulnunk, ha a sétányhoz készülünk. (A táv megtehető gyalog is kb 30 perc séta, viszont most az autós megközelítéséről fogok részletesebben írni. Gyalog tudsz rövidíteni a főtéren keresztül.) Hamarosan látni fogsz egy parkot, menj el mellette, majd utána kell élesen balra kanyarodnod. Maradj ezen az úton, 1-2 perc és egy egyirányúvá fog válni. Menj tovább (hamarosan újra kétirányú). Látni fogsz egy templomot, itt kell lekanyarodnod az eddigi útról balra. Haladj tovább hamarosan találsz egy parkolót. A parkoló bejáratánál már ott lesz az első tábla. Innen az emelkedőn kell felfelé elindulni. Elmész a Koronaőrző mellett, majd a Kálvária templomhoz vezető első stáció mellett is. Itt kettő felé ágazik az út. Neked jobbra kell indulnod. Innen már jól kitáblázott, csak kövesd a lila "m" betűt, ami a Mária-út jelölése. Ez a jelölés végighalad a sétányon.

Hazafele kijössz a templom mellett és egyenesen mész vissza a város felé. Hamarosan újra egyirányúvá válik az út, azon mész tovább. Szembe kerül veled a várparkoló (kereszteződés is van ott), de te maradsz az utadon ami jobbra fog kanyarodni. Menj rajta tovább, ne kanyarodj le róla. Újra egyirányúvá fog válni a szakasz. Az út végén a kereszteződésnél balra fordulsz ki, majd az első lehetőségnél jobbra mész és ezzel vissza is értél a vendégház előtti parkolóba.

A Panoráma Pihenőháztól lefele, a város felé kell elindulnunk,ha a sétányhoz készülünk. Egyirányú út visz vissza a városba. Annyi a dolgod, hogy maradj a főúton, leérsz majd a Temető utcán, elhaladsz az orvosi ügyelet épülete mellett, az Andalgó Hold Vendégház előtti parkoló mellett, majd hamarosan megpillantasz egy parkot. Haladj el mellette, majd a végén kell balra kanyarodnod (élesen). Maradj ezen az úton, 1-2 perc és egy egyirányúvá fog válni. Menj tovább (hamarosan újra kétirányú). Látni fogsz egy templomot, itt kell lekanyarodnod az eddigi útról balra. Haladj tovább hamarosan találsz egy parkolót. A parkoló bejáratánál már ott lesz az első tábla. Innen az emelkedőn kell felfelé elindulni. Elmész a Koronaőrző mellett, majd a Kálvária templomhoz vezető első stáció mellett is. Itt kettő felé ágazik az út. Neked jobbra kell indulnod. Innen már jól kitáblázott, csak kövesd a lila "m" betűt, ami a Mária-út jelölése. Ez a jelölés végighalad a sétányon.

Hazafele kijössz a templom mellett és egyenesen mész vissza a város felé. Hamarosan újra egyirányúvá válik az út, azon mész tovább. Szembe kerül veled a várparkoló (kereszteződés is van ott), de te maradsz az utadon ami jobbra fog kanyarodni. Menj rajta tovább, ne kanyarodj le róla. Újra egyirányúvá fog válni a szakasz. Az út végén a kereszteződésnél jobbra fordulsz ki, ezzel ráérsz a Temető utcára. Innentől ismerős lesz az út, menj felfele, hagyd el a Kőszeg vége táblát, a Szabóhegy táblánál jobbra fel a hegyre...

Andalgó sétány Kőszeg
Kövesd a lila "m" betűt. A Mária-út áthalad az Andalgó sétányon!